Deugemo ha scritto: Il discorso kamigawa è un po' più complesso, nel senso che è vero che è uno dei ritorni più richiesti (da una certa fetta di community) e che ci sono tamiyo e gli shrine, ma Maro dice che non significa niente e che non è in programma quindi bho
E' che non puoi semplicemente mettere quel "da una certa fetta della community" tra parentesi, se no sembra che il 90% dei giocatori chieda un ritorno a Kamigawa e che sono quelli della Wizard che non capiscono niente e non ci vogliono tornare
PRIMA CHE TUTTI I FAN DI KAMIGAWA SUL FORUM MI UCCIDANO, SPECIFICO CHE IL DISCORSO CHE STO PER FARE LO FACCIO SOLO PER SPIEGARE COME STANNO LE COSE E CHE ANCH'IO VORREI TANTO TORNARE A KAMIGAWA (PERLOPIU' PER QUESTIONI DI FLAVOR E WORLDBUILDING). Ok, iniziamo:
Kamigawa ai tempi fece parecchio schifo a un sacco di giocatori. Le meccaniche erano eccessivamente deboli e parasitiche (please non venitemi a parlare di Jitte e Kiki, è chiaro che parlo in generale) e l'uscita di Mirrodin poco dopo non aiutò la situazione. Oggi c'è una "certa fetta della community", realtivamente piccola rispetto al totale, a cui piacerebbe tornare a Kamigawa. Dal momento che questa fetta è fatta perlopiù da giocatori che giocano a Magic da un po', statisticamente una buona parte di questi conoscono il blog di Maro e gli chiedono di ritornare a Kamigawa, sembrando molti di più di quanto non siano.
Chiaramente, viste queste premesse, il Maro della situazione fa fatica a vendere un set come Kamigawa ai piani alti: "pochi giocatori chiedono di ritornare a uno dei piani che ha venduto di meno nella storia di Magic, possiamo?"
La speranza è che in qualche modo sia possibile tornare al set dal punto di vista del solo flavor, stravolgendo le vecchie meccaniche e riscrivendole da zero.
Comunque basta leggere le parole di Maro qui:
https://magic.wizards.com/en/articles/a ... 2018-11-12 [spoiler]Popularity: Unpopular
Of all our polling, this is the world that had the lowest ratings. Even in modern times when we ask about older worlds, Kamigawa ranks at or near the bottom. That said, there's a small but loud enfranchised minority that's very passionate about Kamigawa, so it's a topic that comes up a lot on my blog and on social media.
Mechanical Identity: Weak
Kamigawa block didn't do a great job of creating a strong mechanical identity. The set was designed top-down, but it doesn't have the mechanical cohesiveness of a set like Innistrad. The loudest component surrounded the Kami (aka the Spirits), but that was trying to play up the war that was the key conflict of the block and probably wouldn't play as big a role in a return.
Creative Identity: Average
Kamigawa was very faithful to its source material, but played around in a lot of spaces that weren't very resonant for the majority of the audience, making the set feel more "weird" than focused. It definitely has a distinctive look, but not one that scored well in the market research. Again, through the lens of time and the Commander format, it has built up some new fans.
Room for Expansion: Some Room for Expansion
The Kamigawa block took places over a thousand years ago from a story perspective, so a lot could change with a return. The biggest issue isn't what new could be there, but what old things would be expected. I've spent a lot of time on social media asking what players would expect upon a return, and the expectations are pretty broad. The biggest desire is a return of many of the creature types which each come with their own baggage.
Story Continuation: Minor Plot Line
The Kamigawa story mostly ended, but there are a few threads one could pick up, none which tie all that much into the modern story. The best potential for a storyline surrounds Tamiyo, a Planeswalker from Kamigawa. Most of the glimpses of Kamigawa through the modern story are seen through Tamiyo, so any return would probably have to focus on her.
Rabiah Scale Rating: 8
As I've explained numerous times on social media, this return is a tough sell for me to make internally based on how disastrous the first visit went. The biggest factor that a return hinges on is how much are we allowed to change and still call it Kamigawa. The set has minimal mechanical space we want to return to and many creative choices we would do differently if we started over with the source material. I wouldn't count out the chance of a return, but it's not a big one.